29/11/2021

Prijzenweek.

Week 46 was er eentje om te vieren. Met 5 prijzen in 24 uur stond de week voor N=5 in het teken van erkenning van mooi én goed werk. Zo werden er 3 Lovies en 1 People Lovie uitgereikt voor Accept To Enter en was er daarnaast een zilveren Effie voor The Dark Side of Money. Daar is dan ook zeker op geproost.

Prijzenmagneet The Dark Side of Money

Leon Ragetlie, creatief team achter het idee samen met Gabriela Nouws legt uit dat creativiteit helemaal niet ten koste van effectiviteit hoeft te gaan: “Mensen willen geen reclame kijken, maar iets vets zien dat ze raakt. En dat geldt helemaal voor de jonge Netflixende doelgroep waar ABN AMRO naar zocht (hoor er zelf bij). The Dark Side of Money ging met die gedachte aan de haal. En bewijst zo dat een creatief idee heel effectief kan zijn als je precies weet voor wie je het maakt.”

De zilveren Effie is de kers op de taart voor de campagne, want er werden al heel wat prijzen in de wacht gesleept bij onder andere: ADCN, Spin Awards, YouTube Works Award, Best Social Awards, Eurobest, The Webby Awards en Esprix. Gabriela is minstens net zo trots maar weet ook dat creatief werk vaak ook een proces van compromissen sluiten is. Een klant die gelooft in je idee en daarin meegaat is dan ook de zege waar je als creatief naar zoekt: “Een idee kan alleen maar effectief zijn als je het in zijn volledigheid omarmt. En dat heeft ABN AMRO zeker gedaan, ook in executie. Waarin de ABN AMRO branding naar de achtergrond verdween en de stijl van de film overal te zien was. Iets dat een merk meestal niet aandurft. En dat loont.”

Lovende Lovies

Soms ontstaat er zo’n idee waarvan je voelt: dit moeten we nú gaan doen. Accept to Enter is er zo een. Discriminatie op grond van seksuele gerichtheid staat (nog) niet in de grondwet. Tijd voor actie. De beste actie is een simpele gedachte: accepteer mensenrechten in plaats van cookies. Mike Kleijnen die het idee met Anne Stokvis bedacht: “Toen Geenstijl er een artikel aan wijdde wist ik dat we iets hadden. Zonder haat geen liefde. En dat vinden veel merken eng. Daarom ben ik blij dat meer dan 65 merken zich hierover wél durfde uit te spreken.”

Accept To Enter werd uiteindelijk omarmd door meer dan 65 bedrijven zoals onder andere BNNVARA, GroenLinks, Holland Casino, KNVB, Mojo Concerts en vele anderen. Met 14.000.000 views kun je spreken van een impactvolle campagne. Speciale shoutout naar Dentsu die vanaf het begin ook alles op alles gezet hebben om het zo groot te maken. Anne Stokvis: “Pride gaat niet over merken, maar over mensenrechten. Rechten die zelfs in onze eigen Grondwet nog niet goed vastliggen. Met de lancering van 'Accept to Enter' riepen we ieder merk, bureau en organisatie op om deze Pride echt iets te betekenen in die bewustwording.”

Prima week dus. Op naar de volgende.


Volgende: 

Miljoenen mensen accepteren Accept to Enter pop-up