6/7/2021

Thijs Bontje voorspelt de Leeuwen en Dutch Creativity Awards

Het Cannes Lions Festival vindt komende week (digitaal) plaats. En voor de Lampen komen steeds meer inzendingen binnen. Wie gaan er winnen? Adformatie vroeg verschillende vakgenoten naar een internationale en nationale favoriet voor de vakprijzen. Thijs Bontje doet een voorspelling.

Thijs Bontje, ECD N=5, Independent Agency of the Year bij Eurobest 2020: ‘Natuurlijk had ik hier een gedoodverfde winnaar kunnen bespreken zoals Moldy Whopper van Burger King of You Can't Stop Us van Nike, maar interessanter is het om een wat minder voor de hand liggende absolute winnaar te tippen, namelijk You Love Me van Beats by Dre (zie hieronder). Een ode aan de zwarte Amerikaanse gemeenschap die op een briljant subtiele manier enkele zenuwen blootlegt en pijnpunten aankaart.

De boodschap, de cinematografie, de copy, de edit, de muziek, de gelaagdheid. Het geheel fluistert je bijna lief toe, waardoor het verhaal extra hard aankomt en iedereen die het ziet aan het denken zet.

Nationaal gezien is het een stuk lastiger om gedoodverfde winnaars aan te wijzen. Cases die mij wel opvielen waren bijvoorbeeld het kinderbord van Hak en de Verwerkverhaaltjes van Klaverblad en natuurlijk ben ik fan van onze eigen case The Dark Side of Money voor ABN Amro die al flink werd bekroond bij Eurobest en met een Webby.

Maar als ik dan toch echt een winnaar moet aanwijzen dan ga ik voor de actie ‘Reclame in de horeca’ tijdens de corona-crisis, die adverteerders zoals Dirk de mogelijkheid gaf om door middel van een simpele poster de Amsterdamse horeca te steunen. Met als gevolg een hele bak PR en heel veel navolging. Het bewijs dat een goed en doodsimpel idee op een poster nog altijd net zo effectief kan zijn als een grote dure volledig geïntegreerde case.’ (Nu maar hopen dat Tosti Creative de case heeft ingestuurd of gaat insturen voor de Dutch Creativity Awards, red. Adformatie)

Thijs Bontje

ECD N=5

Volgende: 

The bad guy wins again!