23/8/2021

N=Content docu Obada geselecteerd voor een Gouden Kalf

De documentaire Obada, geproduceerd door de VPRO naar een idee van N=Content, is geselecteerd voor een Gouden Kalf. In de documentaire volgt regisseur Sakir Khader de Syrische vluchteling Obada. Een YouTuber die met miljoenen volgers in het Midden-Oosten een ster is, maar in Nederland onbekend is. Vanuit zijn woonplaats Angeren, een dorpje van nog geen drieduizend inwoners, vlogt hij dagelijks voor een miljoenenpubliek op YouTube. 


Maar in het echte leven voelt Obada zich vooral eenzaam: hij heeft geen vrienden, spreekt nauwelijks Nederlands en voelt zich onbegrepen door zijn familie. Het verhaal dat neergezet is door regisseur Khader voelt als een coming of age story anno 2021. Een aangrijpend verhaal over opgroeien, over verliefd zijn en over de wrijving die ouders en pubers met elkaar ervaren. De achtergrond van het gezin van Obada - en zijn online succes - zorgt voor nog meer onbegrip en spanning tussen de verschillende generaties binnen het gezin.


Bijna twee jaar geleden kwamen we het verhaal van Obada op de redactie van N=Content tegen. Afgelopen jaar ging de film in première op NPO3. De totstandkoming van de documentaire laat zien dat een sterke redactie een aanwinst is voor merken, maar ook voor de bureauwereld zelf. Anne Stokvis, hoofdredacteur N=Content: “We leven in een wereld waarbij bijzondere verhalen continu om ons heen zijn, je moet ze alleen zien. En die bril is wat een goede redactie binnen de bureauwereld kan bieden. 

Content gaat om storytelling, om verhalen die raken. En dat begint altijd met sterke inzichten. Daarom zoeken we continu naar de sweetspot tussen cultuur (datgene wat er in de wereld om ons heen speelt) en merken (datgene waar je als merk voor staat). Obada is zo’n sterk verhaal en de sterke coming of age lijn die de VPRO heeft gekozen is precies wat bij het DNA van de omroep past.”

Volgende: 

The bad guy wins again!