NS

NS

Merkcase

Pak de trein

ns.nl

Waar ga jij naartoe vandaag? Een campagne over de romantiek van reizen met de trein. Het gevoel dat je spontaan in kan stappen en gaat naar waarheen je maar wilt.

Met behulp van het Power Brands model zette NS de stap van logistiek bedrijf naar moderne dienstverlener anno nu.

Voortaan werd niet meer het systeem, maar de persoonlijke wensen van de reiziger als vertrekstation genomen. De hieruit volgende merkmissie 'De reis is van jou' werd de rode draad voor de campagne. Van apps en proposities tot online video en TV-commercials.

Dit leidde tot de sturende gedachte 'Waar ga jij naartoe vandaag?', waarin de reiziger altijd de hoofdrol speelt en NS faciliteert. Het gevoel van vrijheid en spontaniteit: jij kiest een bestemming, NS brengt je daar.

Mensen zijn dol op de trein. Op de vrijheid die het je geeft. Het gevoel van ‘en nu blijf ik zitten en reis ik lekker door naar Parijs of Londen’. Of het plezier als je met je kopje koffie en je krantje in de trein zit. De rust, de mijmering. Precies die emotie staat centraal in alle campagnes.

De afgelopen jaren waren heftig voor NS. Met onder meer de parlementaire enquête over de Fyra, volle treinen en de aanbesteding openbaar vervoer Limburg. Investeren in een sterk merk wierp daarbij zijn vruchten af. De merkcijfers bleken bestand tegen alle incidenten. Zelfs reizigersorganisatie Rover was positief over de campagne.

Het merk NS bleek een van de grootste stijgers in de EURIB Top-100 Onmisbare Merken (van 47 naar 17). De merkkracht steeg (BrandAsset Valuator) met meer dan 20% en het klantoordeel -en omzetgroei is nog nooit zo hoog is geweest.

Ook werd met minder budget meer sales gerealiseerd. De stijging van NS in de EURIB Top-100 Onmisbare Merken (van 47 naar 17) was volgens de onderzoekers rechtstreeks te danken aan de campagnes. In relatief korte tijd werd de likeability van NS sterk vergroot, evenals de emotionele connectie met het merk.

3x

SAN Accent

1x

FWA